Faalangst therapie Utrecht biedt hulp bij faalangst bijvoorbeeld bij:

  • Faalangst bij kind.
  • Faalangst bij volwassenen.
  • Sociale faalangst.
  • Cognitieve faalangst.
  • Passieve faalangst.
  • Faalangst overwinnen.
  • Cursus.
  • Rijbewijs.
  • Examen.
  • Tentamen.
  • School.
  • Studie.

Faalangst kan een grote impact hebben op ons functioneren zowel privé als zakelijk en hiermee dus een negatieve invloed hebben op ons levensgeluk. Faalangst kan hierdoor behoorlijk ontwrichtend zijn.

Wat is faalangst?

Gezonde spanning kennen we allemaal wel. Dit wanneer je een presentatie moet geven of een belangrijke deadline moet halen. Faalangst gaat nog een beetje verder dan alleen deze spanning, het is namelijk zo dat je bang bent om te falen omdat je iets niet kan. Dit heeft vaak te maken met een laag zelfbeeld, negatieve gedachten maar ook een laag zelfvertrouwen.

Bij faalangst is het vaak zo dat er wordt gedacht ‘ik ben niet goed genoeg’ of ‘ik kan dit niet’. Door deze negatieve gedachtes is het ook vaak zo dat je terecht komt in een vicieuze cirkel. Dat wanneer je denkt dat je iets niet kan, je het ook niet goed gaat doen. Dit heeft dan ook effect op een volgende keer dat je terecht komt in een soortgelijke situatie. Onconstructieve gedachten zullen je zelfbeeld aantasten.

Op dit soort momenten moeten positieve gedachten eigenlijk de overhang hebben. Want als je denkt dat je wel goed presteert, dan ga je in jezelf beloven en heb je vertrouwen. Op die manier is de kans groter dat iets dan ook daadwerkelijk gaat lukken.

Faalangst bestaat eigenlijk uit drie varianten; cognitieve faalangst, sociale faalangst en motorische faalangst. Maar wat is hier tussen het verschil?

Cognitieve faalangst

Bij deze vorm van faalangst komt het vaak voor dat je bang bent dat er onvoldoende kennis over een bepaald onderwerp. Je denkt dat je niet kan voldoen aan bepaalde verwachtingen. Een veelvoorkomend probleem is dan bijvoorbeeld bij belangrijke prestaties, examens, dus de cognitieve prestaties. Het gaat dan om de te leveren prestatie die jij denkt te moeten voldoen, waarmee je de lat voor jezelf erg hoog legt.

Online therapie kan hiervoor nuttig zijn. Dit kan dan voor je hart luchten, maar ook om te praten over de waardering die je verwacht maar ook om tips te krijgen.

Sociale faalangst

Bij deze vorm van angst gaat het om het sociaal gedrag. Dit is bijvoorbeeld het contact met anderen. Dit kan zijn over je eigen uiterlijk, je gedrag of dat je jezelf niet goed genoeg vind. Bepaalde dingen die hierbij kenmerkend zijn zijn bijvoorbeeld een gesprek met andere (jongeren) of het spreken in een groep. Sociale activiteiten zijn dan angstig. Ook bij volwassenen kan het zijn dat er angst is voor seksuele prestaties. Dit kan bij volwassenen aanleiding zijn tot faalangst.

Motorische faalangst

In dit geval gaat het er over of je fysiek goed genoeg in staat bent om iets te doen. Dit kan gaan om sportieve prestaties maar ook om bijvoorbeeld creatieve activiteiten. Dit kan zich in allerlei vormen aannemen, maar het gaat erom dat je niet weet hoe je je lichaam, je motoriek, onder controle krijgt en houdt.

Hoe herken je faalangst?

Bovenstaande voorbeelden zijn kenmerken van faalangst. Maar in de praktijk komen ook andere eigenschappen/symptomen naar boven. De angst is dan ook van je gezicht af te lezen. Dit kan dan zijn dat je wangen rood kleuren, maar er zijn ook extreme vormen. Dit merk je dan zelf aan hyperventilatie of hartkloppingen.

Voor faalangsttraining zijn er verschillende methoden die kunnen helpen. Bij hyperventilatie zullen ademhalingsoefeningen erg nuttig zijn. Ook kun je online tips vinden met betrekking tot oefeningen die er voor zullen zorgen dat je rustiger zal worden.

Hoe belemmert faalangst jouw leven?

Faalangst belemmert ons om onze doelen te bereiken, zowel zakelijk als privé. En brengt daardoor veel verdriet in ons leven. Bij faalangst psycholoog Utrecht ontdek je de ware reden van je faalangst en leer je de belemmerende angsten aan te pakken door de achtergronden van je faalangst in je eigen binnenwereld te ontdekken. Hierdoor kun je echt veranderen en anders gaan aankijken tegen de door jou gevoelde eisen en verwachtingen die anderen en jezelf hebben van:

Jouw functioneren – van jouw prestaties – en van jouw positie in:
relaties – vriendschappen – klas – sportclub – team van collega’s – en elke andere sociale omgeving.

Faalangst Utrecht Integratieve Psychotherapie benadert faalangst Integratief: Binnen mijn visie op psychologische begeleiding en hulp bij faalangst zie ik jou als één geheel: gedrag, emoties, denken, fysiek welzijn en sociale omgeving zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en beïnvloeden samen je beleving van onder andere angst en faalangst.

In de faalangst therapie Utrecht komen Cognitieve gedragstherapie, Cliëntgerichte psychotherapie, Psychodynamische psychotherapie en Mindfulness samen en worden precies afgestemd op wat bij jou past in de behandeling van je faalangst.

Hierdoor komen opnieuw of voor de eerste keer persoonlijk geluk en succes bij studie en werk binnen handbereik.

De meeste therapeuten bieden de hulp bij faalangst therapie die je nodig hebt. Ik heb jou graag met verschillende sessies om een beter zelfbeeld te krijgen en minder bang te zijn om te falen. Als je een afspraak wilt maken kun je dit doen middels het contact formulier. Je kunt over het algemeen snel terecht bij mij als jouw nieuwe therapeut.

Trefwoorden die bij deze pagina passen:

Faalangst Utrecht, Faalangst Utrecht

Wil je hulp om jouw faalangst te overwinnen?

Neem dan vrijblijvend contact op via de contactpagina of via het telefoonnummer bovenaan deze pagina.

030-2657716